Katriina Ilmaranta
Kultur i
färgbilder
Stängningen av samhället under coronaåren fickoss att inse, vilken grundläggande roll de kulturella och konstnärligaevenemangen spelar i våra liv. Deras frånvaro fick många att uppleva en obestämdkänsla av dysterhet. Med detta i åtanke, gav vi oss ut för att utforskakulturlivet i Åbo på båda sidor av sekelskiftet 1900, före självständighetenoch inbördeskrigets år. Perioden förknippas med uppgången av det finska språketoch den nationella kulturen mot försök till förryskning. Samtidigt utveckladessamhället i takt med industrialiseringen. Det var en livlig och social tid, menvi blev förvånade över mångfalden av kulturella och konstnärliga aktiviteter.Tidningarna från den tiden var fulla av tillkännagivanden om alla möjliga slagsevenemang. Det fanns ett brett spektrumav möjligheter: teater, film, sångfestivaler, musik, bildkonst, litteratur. Påfritiden ägnade man sig åt sport, skidåkning, simning och spel. Som om inte detvar nog, erbjöd stadens många parker, restauranger och kaféer ännu merunderhållning.
Webbplatsen Fritir syftar till att ge en bildav detta livfulla och moderna kulturella Åbo mellan åren 1880 – 1917. Fotografierna har samlats in frånflera museer i Åbo och på andra håll. Det som gör webbplatsen speciell är attgamla historiska svartvita fotografier inte bara har restaurerats utan ocksåfärglagts med hjälp av ny digital teknik. Den svartvita bilden, som harbevarats i över 100 år, är perfekt med alla sina spår av slitage: den är ettäkta dokument från det förflutna och behöver inget mer. Möjligheterna tillbildbehandling har utforskats på denna webbplats mer som ett alternativ. Kundedet öppna upp för nya bildbetydelser?
Historiska fotografier kan skadas på mångasätt, med repor, fingeravtryck, fläckar. Den restaurerade och färgade versionen finns i artikel 3 (Åboborna).
Originalfoto: Johan Reinberg, Åbo museicentrum.
Krediter >>I vår tid är fotografier i allmänhet i färg,och svartvitt uppfattas ofta som ett stilistiskt uttalande. Det följer att ettfärgfotografi är naturligt tillgängligt för moderna människor, som lätt kanleva sig in i dess innehåll. Huvudsyftet med färgläggningen var att ge liv åtutsikten över Åbo vid sekelskiftet, att så att säga föra betraktaren närmaremotivet.
Idag finns det effektiva metoder för attrestaurera och färglägga fotografier, som ständigt utvecklas. Bilderna påFritirs webbplats använder en mängd olika programvaror som erbjuder AI-baseradeverktyg utöver traditionell bildbehandling. Utan dem skulle ett projekt avdenna omfattning inte ha varit möjligt. I praktiken skulle det ha varit ettenormt arbete att ta bort varenda liten repa genom att måla för hand. Med hjälpav artificiell intelligens kunde processen rationaliseras. Projektet som helhethar varit en forskningsresa där ett sätt att arbeta med historiska fotografierhar beskrivits. Ändå är varje bild alltid en individ, och när man färgläggerbilderna kan man tydligt se detta. Vissa av bilderna fungerade inte alls när defärgades, medan algoritmerna fick andra att glänsa.
Detalj av gruppfotot. Det är möjligt att tydliggöra en persons ansiktsdrag med hjälp av artificiell intelligens. Den ursprungliga färgade gruppbilden finns i artikel 3 (Åboborna).
Originalfoto: Åbomuseicentrum.
Krediter >>Färgernas äkthet gav upphov till en del tankar. I bästa fall ger algoritmerna ett mycket trovärdigt och naturligt resultat och återger färgerna relativt korrekt. Ibland måste dock definitionen av färger baseras på tolkning. För att stödja bildbehandlingen måste annat historisktmaterial sökas, t.ex. bevarade föremål, tidiga färgfotografier. Men perfektion är inte möjligt. Men de färgade fotografierna skapar en egen fascinerandevision som förhoppningsvis inbjuder till att reflektera över det förflutna och över livet på ett nytt sätt.
Vi hoppas att besökaren gillar webbplatsen.katsojan viihtyvän sivustolla.
Detaljer som färgerna på brandmännenshjälmar jämfördes med äkta museiföremål.
Originalfoto: Sibelius-museets arkiv.
Krediter >>